Śledzenie kliknięć w Google AdSense przy pomocy Google Analytics

 

UWAGA! Ten sposób może już nie działać – Google zmieniło kod wstawianych reklam AdSense!

Raporty Google AdSense pokazują nam tylko sumaryczną ilość wyświetleń, kliknięć w reklamy i zarobione pieniądze. Mało. Gdy zaprzęgniemy do pracy kanały URL i kanały spersonalizowane, możemy się też dowiedzieć mniej więcej na których stronach ludzie klikają w reklamy. Dalej mało. Ja bym chciał wiedzieć: reklamy których reklamodawców cieszą się największą popularnością?

Sam AdSense nam tu nie pomoże, ale wiadomo przecież, że gdzie diabeł nie może, tam programistę pośle. Powstały wszelkiej maści skrypty śledzące kliknięcia typu AdSense Tracking czy w skrócie AsTracking. Dla skryptów obsługujących różne systemy reklam używa się też określenia AdTracking. Skrypty te zwykle wykorzystują JavaScript do wyłapania kliknięcia, a następnie PHP lub ASP jako interface do zapisania tych danych w bazie MySQL.

Ja z kolei opiszę znalezioną przeze mnie wczoraj metodę, której autorem jest dolly. Czym wyróżnia się spośród innych? Ten darmowy skrypt używa systemu Google Analytics do zbierania i prezentowania danych. Potrafi też śledzić kliknięcia użytkowników, którzy używają Firefoksa (utrudnieniem są kwestie techniczne – IE pozwala na wyciągnięcie informacji o danych pochodzących z innej domeny znajdujących się w naszym IFRAME, Firefox nie). No i najważniejsze: Poniższy skrypt nie narusza Terms Of Service usługi Google AdSense.

Trzeba oczywiście pamiętać, że skrypt nie zawsze może zadziałać (np. nietypowa konfiguracja przeglądarki użytkownika). Nie będziemy również w stanie śledzić dokładnie kliknięć w Jednostki Linków, ponieważ kliknięcie we właściwą reklamę odbywa się już na stronie Google, nie naszej. Dane zebrane przez Analytics należy więc traktować jako orientacyjne!

Instalacja statystyk

Ponieważ skrypt bazuje na Google Analytics, będziemy potrzebowali aktywnego konta. Jeśli jeszcze nie używaliśmy Google Analytics, powinniśmy się zarejestrować.

Drugą rzeczą, która będzie nam potrzebna, jest odpowiedni plik z kodem javascript (pobierz: astracker.js), który należy uploadować na nasz serwer, najlepiej do głównego katalogu naszego serwisu.

Edycja kodu naszej strony

Teraz zaczynamy właściwą instalację. Google zaleca, aby kod aktywujący Analytics był umieszczany przed samym </body> (zakładam, że mamy już ustawiony profil dla naszej strony, jeśli nie, to powinniśmy to zrobić wybierając Analytics Settings » Add Website Profile). Plik astracker.js należy umieścić na samym końcu strony, za kodem Analytics!. Tego skryptu NIE umieszczamy w sekcji <head>. Czyli ostatnie linijki naszej strony powinny wyglądać tak:







Gdzie „UA-xxxxx-y” to oczywiście numer przyznany nam przez Google.

Konfigurowanie Google Analytics

Po zalogowaniu się do konta w Google Analytics, wybieramy stworzony przez nas profil witryny i wybieramy opcję Edit

AdSense Tracking

Google Analytics pozwala nam definiować cele dla naszej witryny (ang. Goals). Cel to dotarcie do jakiejś podstrony w naszym serwisie, np. w przypadku sklepów internetowych za cel przyjmujemy stronę z potwierdzeniem zakupu – osiągnięcie celu następuje tylko wtedy, gdy dany użytkownik sfinalizuje zamówienie, w żadnym innym przypadku tej strony nie zobaczy. Dolly wykorzystał w swoim skrypcie właśnie mechanizm celów. Musimy więc zdefiniować nowy cel: kliknięcie w reklamę. Jak to zrobić? Bardzo prosto. W ustawieniach profilu witryny znajdujemy część Conversion Goals and Funnel:

AdSense Tracking

I następnie edytujemy pierwszy z brzegu cel wpisując w nim następujące własności:

AdSense Tracking

Gdy już to wpiszemy, pozostaje nam zapisanie zmian i voila! – system zaczyna zbierać dla nas informacje!

AdSense Tracking

Jak to działa?

Teraz wyjaśnienie na czym polega trick. Kliknięcie w reklamę przenosi nas najpierw na specjalną stronę Google, gdzie logowane są wszystkie istotne informacje (kto kliknął, kiedy, na jakiej stronie, w którą reklamę itp. – to na podstawie tych danych są rozliczane zarobki w AdSense), a dopiero potem następuje przekierowanie na właściwą stronę. Nie wyjaśnię dokładnie użytego tu mechanizmu manipulowania strukturą DOM bo się na tym nie znam, ale ogólnie rzecz biorąc, sprawa polega na tym, aby przy pomocy JavaScriptu wychwycić każde kliknięcie w obrębie naszej strony i sprawdzić, czy miało ono miejsce w obrębie pola reklam. Jeśli tak – przed przejściem na właściwą stronę dodatkowo wywołać Google Analytics symulując kliknięcie w odpowiednio spreparowany link w naszym serwisie, osiągając przez to zdefiniowany w Google Analytics cel. Genialne w swojej prostocie, prawda?

Odczytywanie raportów

Wiemy już, że Google Analytics ma już zapisane informacje o kliknięciach, teraz trzeba się do nich jakoś dobrać. Statystyki Google, jak na profesjonalny produkt dla działu marketingu przystało, oferują szeroki wachlarz narzędzi do analizowania zdefiniowanych celów. Sam pewnie nie poznałem jeszcze połowy wszystkich funkcji, więc pokażę tylko te, które chyba najbardziej się przydają. Wszędzie w panelu Analytics będziemy pracować z zestawem analiz o profilu Marketer.

Dane tu prezentowane są zupełnie fikcyjne i służą tylko jako przykład.

Ilość kliknięć w reklamy

All Reports » Content Optimization » Goals & Funnel Process » Goal Tracking

AdSense Tracking

W które reklamy klikano

All Reports » Content Optimization » Content Performance » Content Drilldown

Tam odnajdujemy na liście zdefiniowany nasz cel /asclick:

AdSense Tracking

Po kliknięciu na ikonkę folderu zobaczmy podział na typy reklam, w które kliknięto (np. „468x15_0ads_al” oznacza „Jednostki Linków” o wymiarach 468×15, „468x60_as” jednostkę reklam typu „banner”).

AdSense Tracking

Gdy klikniemy na ikonkę folderu przy danym typie reklam, zobaczymy dokładnie, w którą z wyświetlanych reklam kliknięto:

AdSense Tracking

Podsumowanie

I tak oto rozszyfrowaliśmy tajemnicę Google AdSense, nie łamiąc przy tym Terms Of Service zabraniającego nam ingerowania w kod reklam.

Przypomnę tylko, że autorem tej metody jest Dolly, autor bloga ASP.NET 2.0 Resources. Są tam też również opisane inne analizy wyników AdSense w Google Analytics. Polecam!

Wpis opublikowany 28 października 2006
Tagi: , , , , , , , , ,
Kategorie: Bez kategorii

Zobacz również:

Komentarze do wpisu "Śledzenie kliknięć w Google AdSense przy pomocy Google Analytics"

  1. Całkiem ciekawe rozwiązanie :)

    Autor komentarza, niedziela, 29 paź 2006 #

  2. Ciekawe rozwiązanie, może się przydać :)

    Autor komentarza, niedziela, 29 paź 2006 #

  3. No to sprawdze na kilku serwisach ;) Do tej pory używałem Contextual Tracker v0.3 dev2 ale nie byłem zadowolony z działania,

    Autor komentarza, niedziela, 29 paź 2006 #

  4. No to zaczynam testy na swoich stronach – w końcu się dowiem, kto płaci 2USD za klika.

    Autor komentarza, niedziela, 29 paź 2006 #

  5. Jedna uwaga – w skrypcie jest błąd ortograficzny, który był kiedyś w reklamach AdSense oraz zabrakło jednej literki „źâ€. Nie wiem, czy ma to wpływ na zliczanie kliknięć, bo nie analizowałem aż tak bardzo skryptu, ale warto by to chyba poprawić.

    Autor komentarza, poniedziałek, 13 lis 2006 #

  6. @Yano: Fakt, nie zauważyłem tego. Kliki z jednostek linków są jednak zliczane, mimo poprawienia przez ^G ortografa i faktu, że zamiast „ź” się te krzaki pokazują…

    Autor komentarza, poniedziałek, 13 lis 2006 #

  7. Ciekawe :) Zaraz wypróbujemy :)

    Autor komentarza, niedziela, 24 cze 2007 #

Robisz zakupy w internecie?
Pomagaj ZA DARMO przy okazji
4000 organizacji społecznych i ponad 1000 sklepów