Raport, dodatek, wydanie specjalne… czy katalog reklamowy?

W tygodniku „Wprost” od czasu do czasu pojawiaj? si? w nim przeró?ne specjalne raporty, wydania specjalne, dodatki. Kilkustronnicowe bloki po?wi?cone jednemu konkretnemu tematowi, przeplatane zwi?zanymi z tematem reklamami.
Gdy na tapet? posz?y finanse, to teksty by?y uzupe?niane reklamami lokat z ró?nych banków (przyk?ad – nie mam skanera, musz? wystarczy? fotki). Gdy widz? dodatek „ma?a czarna” (foto) to oprócz tekstów o historii kawy spodziewam si? oczywi?cie katalogu ekspresów do kawy (foto) czy reklamy kaw w McDonald’s obok przepisów na Mokk? (foto). W dodatku o „zdrowiu” naturaln? rzecz? jest reklama jakiej? „zdrowej” margaryny zaraz obok artyku?u o nadci?nieniu t?tniczym.
Ale wci?? w danym dodatku s? reklamy ró?nych podmiotów dzia?aj?cych na danym rynku, artyku?y s? niby pisane we wspó?pracy z ró?nymi organizacjami i specjalistami. Lampka ostrzegawcza si? oczywi?cie zapala gdy na stronie tytu?owej „raportu finansowego” pojawiaj? si? a? dwie reklamy tego samego banku (przyk?ad). Ale póki w takim „dodatku”, „raporcie” czy „wydaniu specjalnym” znajduj? si? jeszcze jakie? w miar? niezale?ne teksty, jestem w stanie to zrozumie?. Biznes is biznes.
Ale to, co „Wprost” wypu?ci?o w najnowszym wydaniu, to ju? totalne przegi?cie.
Na stronach 127 – 134 znajduje si? tzn. „Wydanie specjalne Tech & Trendy„. Ot typowy katalog gad?etów, nowinek technologicznych, nie raz si? ju? takie publikacje pojawia?y przed ?wi?tami. Ale popatrzmy dok?adnie:
Zauwa?yli?cie jakiej firmy produkty s? na tych wszystkich stronach? Przecie? to jest katalog reklamowy firmy ASUS! 100% ich produktów! A te wszystkie dopiski na stronach typu „Zrób wi?cej, szybciej, ?atwiej z oryginalnym Windows Vista” czy „Notebooki z serii ASUS N dzia?aj? na Windows Vista” to przecie? typowe slogany z reklamówek laptopów.
„Na zbli?aj?ce si? ?wi?ta ASUS pragnie z?o?y? ?yczenia…” – z?ó?cie w czytelnie opisanym artykule sponsorowanym, reklamie…
To nie jest dodatek specjalny tylko WK?ADKA REKLAMOWA i powinna zosta? wyra?nie oznaczona jako tre?ci reklamowe. Wk?adka reklamowa firmowana logiem „Wprost”.
Bardzo nie lubi? gdy si? próbuje ze mnie robi? jelenia, któremu mo?na wszystko wcisn??. I to tak jawnie, „bez wazeliny” jak by to jeden ze znajomych ?adnie okre?li?.
Jak na „tygodnik opiniotwórczy” troch? ryzykowne zagranie, które si? mo?e negatywnie odbi? na wiarygodno?ci…
Wpis opublikowany 16 grudnia 2008
Tagi: media, prasa, reklama, wprost
Kategorie: media, prywata, reklama, wszystkie
Zobacz również:
Komentarze do wpisu "Raport, dodatek, wydanie specjalne… czy katalog reklamowy?"
Najnowsze posty:
- Unboxing: Topowy/TomTomowy Prezent
- Rozpakuj Topowy Prezent - konkurs ?wi?teczny
- Tajemnicze zmiany rozk?adu SKM
- #Apple World Problems: co zrobi? z iPadem "3"?
- Zakaz palenia papierosów elektronicznych?
Najnowsze komentarze:
Zobacz również:
Laska na lewarku i majtki w koniki morskie - jeszcze wi?cej funu!
16.12.2008, 3 komentarze
Kupi?em Wprost po raz pierwszy od nie wiem ilu lat — zach?cony now? makiet? — i te? si? zdziwi?em, a? sobie pomy?la?em, ?e gazetka ju? naprawd? nisko upad?a, skoro si? imie takich trików.
Autor komentarza, wtorek, 16 gru 2008 #
A czego innego mozna sie spodziewac po Wprost? Ja kiedys kupilem, bo nie mieli juz Przekroju, a cos w pociagu trzeba robic. Nie dosc ze nudne, artykuly o niczym, to 2x grubsze a czemu bo pelno reklam jak w jakims katalogu a nie tygodniku
Autor komentarza, wtorek, 16 gru 2008 #
Co jest reklamowane na ostatnije stronie, bo nie mo?na rozszyfrowa?, ale kontrolery mi wii przypominaj? (;
Autor komentarza, wtorek, 16 gru 2008 #
Bogiem a prawd? wcale mnie to zjawisko nie zaskakuje, tendencj? brendowania przecie? mo?na obserwowa? od wielu lat w wielu pismach. Z tym, ?e to co dla prasy… hm… d???cej do tabloidu jest norm?, w wypadku pism opiniotwórczych nie powinno mie? miejsca.
Nie mniej widz? tu troch? inny aspekt – permanentna nadgorliwo?? i krótkowzroczno?? dzia?ów reklamy – to zawsze mnie zadziwia. Wynik finansowy (dzia?u, nie tytu?u) ponad wszystko. Reklama i marketing mog? pochwali? si? przed szefami spektakularnymi osi?gni?ciami finansowymi i wynikami. Ale, jak poniek?d zauwa?y? Tomasz, po takich „sukcesach” mo?na straci? wielu czytelników. Tylko, ?e post factum nikt spadku liczby czytelników nie przypisze dzia?owi reklamy – przecie? jedynie oni mi?li ?wietne, wymierne wyniki gdy ów spadek nast?powa? ;)
Autor komentarza, wtorek, 16 gru 2008 #
Podpatrzyli na blogach i my?l?, ?e im te? wyjdzie :) Tylko co? im si? pomiesza?o, zamiast da? reklam? w tekstach dobrych autorów to oni w „dodatku” sprzedaj?. Urocze to i ka?dy kiedy? zaczyna?. Mam nadziej?, ?e szybko pójd? do przodu – takie lekkie pisemko na pocz?tek tygodnia, gdzie czasem mo?na si? po?mia? z opinii i w wiekszo?ci powiedzie? „ciekawe” (pomijam pierwsze wydanie z now? szat?) zdecydowanie ma swoje miejsce na rynku. ;)
Autor komentarza, wtorek, 16 gru 2008 #
Te reklamy _w dodatkach_ mnie specjalnie nie robi?. S? wsz?dzie, a tu przynajmniej dobrane kontekstowo. Ale co innego reklama DO/OBOK tekstu, a co innego ZAMIAST. Kiedy? sie oznacza?o reklamy / teksty sponsorowane cho?by ma?ym druczkiem…
Autor komentarza, wtorek, 16 gru 2008 #
Jak s?usznie zauwa?y?e? Biznes is Biznes…. przyda?yby si? specjalne okulary z wbudowanym adblockiem do reklam w czasopismach reklamowyc. A mo?e Japo?czycy ju? je wymy?lili? ;)
Autor komentarza, wtorek, 16 gru 2008 #
@Tomasz Topa – Pytanie tylko na ile ?wiadoma tego zabiegu jest reszta czytelników bo my?l?, ?e blogerzy s? na ten rodzaj „dodatków” do?? odporni. Kurcze, nie podoba mi si? ten rodzaj marketingu – to tak jakby? na bloga wrzuci? cykl tekstów o monitorach jednej marki pisanych przez kogo? innego i podpisa? si? Tomasz Topa. Swoj? drog? Wprost w ten sposób nie?le si? lansuje w naszym ?rodowisku (wiadomo, jak krzycz? trzeba zobaczy? o co chodzi). Ale, pod tym wzgledem raczej podzielam zdanie @Bronek.
PS. A mo?e jaki? „subscribe to comments” pliz? Je?li jego brak jest elementem polityki bloga to najmocniej przepraszam i ju? nie b?d? sie upomina? :D
@lavinka – mamy wbudowany adblock plusplus. U mnie przynajmniej reklamy po wstepnej analizie od razu znikaj? z pola widzenia, nie pamietam ani jednej z wydania Wprostu – oprócz dodatku, który opisa? Tomasz.
Autor komentarza, wtorek, 16 gru 2008 #
ROTFL, a w pasku bocznym reklama Wprosta leci – przepraszam, ale ja ju? wysiadam :D
Autor komentarza, wtorek, 16 gru 2008 #
@?ukasz:
„Subscribe to comments” poprzez RSS jest – ikonka RSS w grupce pozosta?ych ikon (Wykop, Flaker, drukuj…). Chyba, ?e chodzi o subskrypcj? via e-mail… Ale fakt, ikonka jest ma?o widoczna, postaram si? co? z tym zrobi?.\
Autor komentarza, wtorek, 16 gru 2008 #
@ Tomasz – Dzi?kuj?, widzia?em :) – fakt, troche ma?o widoczne, ale chodzi?o raczej o email. Mo?e to kwestia przyzwyczajenia, wol? zaznaczy? jedn? krateczk? „powiadamiaj mnie” ni? ca?a procedura dodawania kana?u rss, czyli: scroll, cel, klik, (w operze mam jeszcze preview – czyli drugi klik), zamkniecie okna z pobranym rss komentarzy, Ctrl-Z by powróci? z podgladu kana?u RSS do strony. Przy okazji dziekuj? – w?asnie mi u?wiadomi?e?, ?e kilka z tych niepotrzebnych czynno?ci mog? wyeliminowa? w ustawieniach przegladarki ;).
Autor komentarza, środa, 17 gru 2008 #
Nb. Przekroju to ja w ogóle czyta? nie mog? ;-) jakbym w internecie skaka? (a ostatnio kupuj? do?? nami?tnie, ze wzgl?du na Pajtonów).
Autor komentarza, środa, 17 gru 2008 #
Wprost powoli schodzi na psy.
Co nie znaczy ze straci na tym finansowo.
Moze dopiero teraz zaczac sie sprzedawac.
Szkoda jednak ze takim sposobem…
Autor komentarza, czwartek, 18 gru 2008 #