Prawa Murphy’ego

Zasadniczo Prawem Murphy’ego jest tylko pierwsze sformu?owanie z poni?szej listy: “Je?li co? mo?e si? nie uda?, nie uda si? na pewno” (”Anything that can go wrong will go wrong”), wypowiedziane przez in?yniera Edwarda A. Murphy’ego, Jr. w 1949r. (Szczegó?owo zosta?o to opisane w Wikipedii) .
Utar?o si? jednak, ?e “Prawami Murphy’ego” jest nazywany ca?y zbiór poni?szych “m?dro?ci”. Wydaj? si? one ?mieszne, banalne, g?upie… A jednak niezwykle cz?sto sprawdzaj? si? w ?yciu… Aha – pami?tajcie, ?e Murphy by? optymist? ;)
Podstawowe Prawo Murphy’ego:
- To co mo?e si? nie uda?, nie uda si? na pewno.
Pochodne Prawo Murphy’ego:
- Nie uda si? nawet wtedy, gdy w?a?ciwie nie powinno si? nie uda?. Wszystko wali si? naraz.
Prawa Murphy’ego
- Nigdy nie k?ó? si? z g?upcem — ludzie mog? nie dostrzec ró?nicy.
- Je?eli my?lisz, ?e idzie dobrze — na pewno nie wiesz wszystkiego.
- Trudne problemy zostawione same sobie stan? si? jeszcze trudniejsze.
- Je?eli udoskonalasz co? dostatecznie d?ugo — na pewno to zepsujesz.
- Druga kolejka jest zawsze szybsza.
- Wszystko co dobre jest nielegalne, niemoralne albo powoduje tycie.
- Niemo?liwe jest zbudowanie niezawodnego urz?dzenia — g?upcy s? zbyt pomys?owi.
- Świate?ko w tunelu — to reflektory nadje?d?aj?cego poci?gu.
- To, czego szukasz, znajdziesz w ostatnim spo?ród mo?liwych miejsc.
- Wniosek to punkt, w którym nie masz ju? si?y dalej my?le?.
- Komputer s?u?y do tego aby u?atwi? Ci prac?, której bez niego w ogóle by? nie mia?.
Z?ota zasada Murphy’ego:
- Zasady okre?la ten, kto ma z?oto.
Budowlane Prawo Murphy’ego:
- Doskona?y i nieomylny In?ynier to taki który unika drobnych b??dów na drodze do wielkiej katastrofy.
Matematyczny dowód Prawa Murphy’ego:
- Prawid?owa formu?a matematyczna Prawa Murphy’ego w dziedzinie komputerowego przetwarzania danych ma posta?: 1+1=2 gdzie “=” jest symbolem oznaczaj?cym “niekiedy, je?li w ogóle”.
Filozoficzne podstawy do prawa Murphy’ego:
- Sztuczna inteligencja jest lepsza od naturalnej g?upoty.
- Je?eli uczynisz komu? przys?ug?, to jeste? od zaraz trwale za to odpowiedzialny.
- Niejasno?? jest wielko?ci? niezmienn?.
- Skrót jest najd?u?sz? drog? pomi?dzy dwoma punktami.
- Cztery zjawiska blokuj? post?p ludzko?ci: ignorancja, g?upota, komitety normalizacyjne oraz ludzie sprzedaj?cy komputery.
- Istniej? trzy rodzaje k?amstw: k?amstwa odruchowe, powszechne oraz testy komputerowe.
Czterna?cie szczegó?owych praw Murphy’ego dotycz?cych elektroniki:
- Nie wierz w cuda, polegaj na nich.
- Wymiary b?d? zawsze podane w najmniej u?ytecznych jednostkach. Na przyk?ad pr?dko?? b?dzie wyra?ona w furlongach (220 yardów) na dwa tygodnie (fortnight).
- Ka?dy przewód obci?ty na d?ugo?? oka?e si? za krótki.
- Uk?ad zabezpieczaj?cy zniszczy uk?ady zabezpieczane.
- Tranzystor zabezpieczony przez szybko dzia?aj?cy bezpiecznik, zabezpieczy go — pal?c si? w pierwszej kolejno?ci.
- Cokolwiek zostanie upuszczone na uk?ad elektroniczny pod napi?ciem, spadnie zawsze tam, gdzie wyrz?dzi najwi?cej szkód.
- Stopie? g?upoty twojego post?powania jest wprost proporcjonalny do liczby przygl?daj?cych ci si? osób.
- Prawdopodobie?stwo wyczerpania si? baterii jest wprost proporcjonalne do zapotrzebowania na kalkulator (notebook).
- Dowolne urz?dzenie, uszkodzone w dowolny sposób (z wyj?tkiem ca?kowitego zniszczenia), b?dzie doskonale dzia?a?o w obecno?ci wykwalifikowanego personelu naprawczego.
- Element wybrany losowo z grupy o 99-procentowej wiarygodno?ci, b?dzie nale?a? do pozosta?ego 1 procenta.
- Konieczno?? znacz?cych zmian w projekcie jest odwrotnie proporcjonalna do czasu pozostaj?cego do oddania tego projektu.
- Ci??ar upuszczonej cz??ci jest wprost proporcjonalny do stopnia z?o?ono?ci i ceny obszaru uderzonego.
- Je?eli zakres bezpiecze?stwa jest ustalony na podstawie do?wiadczenia twórców i obs?ugi naprawiaj?cej, to dowolny u?ytkownik natychmiast znajdzie sposób aby go przekroczy?.
- Je?eli projekt zosta? ca?kowicie okre?lony i wszystkie sposoby bada? zosta?y wyczerpane, to niezale?ny, niedoinformowany amator eksperymentator odkryje fakt, który b?dź zlikwiduje zapotrzebowanie na ten projekt, b?dź te? rozszerzy jego zakres.
Zasada Robertsona:
- Dyplomata to kto?, kto mówi ci, aby? poszed? do diab?a, a ty cieszysz si? na podró?.
Prawo Gumpersona:
- Prawdopodobie?stwo ka?dego zdarzenia jest odwrotnie proporcjonalne do stopnia, w jakim jest ono po??dane.
Prawo Wylera:
- Nie ma rzeczy niemo?liwych dla kogo?, kto nie musi ich zrobi? sam.
Prawo Balaniego:
- Jak d?ugo trwa minuta, zale?y od tego, po której stronie drzwi toalety si? znajdujesz.
Prawo Liebermana:
- Aby oszacowa? czas potrzebny na wykonanie jakiego? zadania nale?y przewidywany czas pomno?y? przez dwa i przyj?? jednostk? o rz?d wy?sz?.
Prawo Greena:
- Wszystko jest mo?liwe pod warunkiem, ?e nie wiesz o czym mówisz.
Maksyma Manly’ego:
- Logika jest absolutnie pewn? metod? dochodzenia do niepewnych wniosków.
Prawo Sattingera:
- Ka?de urz?dzenie b?dzie dzia?a? lepiej, je?eli w?o?ysz wtyczk? do gniazdka.
Prawo Fetta:
- Nigdy nie powtarzaj udanego do?wiadczenia.
Zasada twórczej niekompetencji Petera:
- Zawsze sprawiaj wra?enie, ?e osi?gn??e? ju? swój poziom niekompetencji.
Prognoza Petera:
- Po?wi?? wystarczaj?co du?o czasu na utwierdzenie si? w jakiej? potrzebie, a potrzeba zniknie.
Maksyma Matcha:
- G?upiec na wysokim jest jak cz?owiek na szczycie wysokiej góry; wszystko wydaje mu si? ma?e i on wszystkim wydaje si? ma?y.
Prawo H.L. Menckena:
- Ci, którzy potrafi? — robi?. Ci, którzy nie potrafi? — ucz?.
Rozwini?cie Martina:
- Ci, którzy nie potrafi? uczy? — zarz?dzaj?.
Pierwsze Prawo Socjo-Genetyki:
- Celibat nie jest dziedziczny.
Regu?y Bifelda:
- Prawdopodobie?stwo, ?e m?ody m??czyzna spotka poci?gaj?c? dziewczyn? wzrasta gwa?townie kiedy on ju? jest w towarzystwie [1] dziewczyny, [2] ?ony, [3] przystojniejszego i bogatszego kolegi.
Prawo Beckhapa:
- Uroda * rozum = constans
Prawo Katza:
- Ludzie i narody zaczn? dzia?a? racjonalnie, kiedy wyczerpi? wszystkie inne mo?liwo?ci.
Prawo Vique’a:
- Cz?owiek bez religii jest jak ryba bez roweru.
Zasada Tsara:
- Przy dziesi?ciu priorytetowych sprawach która? na pewno b?dzie wykonana jako pierwsza.
Dylemat G?ówny:
- Optymista wierzy, ?e ?yjemy w najlepszym ze ?wiatów
- Pesymista obawia si?, ?e mo?e to by? prawd?.
Definicje
- Definicja u?ytkownika komputerów: Zestresowana istota, zazwyczaj rodzaju ?e?skiego, która wykonuje swoj? prac? przy o?lepiaj?cym oczy monitorze, wykorzystuj?c do tego bezu?yteczne programy, niezrozumia?e podr?czniki i niedostosowane urz?dzenia peryferyjne. Bez pomocy komputera mo?na by by?o wykona? t? prac? w o po?ow? krótszym czasie.
- Definicja posiadacza komputera “domowego” i “pó?profesjonalnego”: Stworzenie m?skie, któremu nie robi ró?nicy to, ?e po?wi?ca nie ko?cz?ce si? godziny zaj?ciu, z którego nie ma ?adnej praktycznej korzy?ci, a przy tym traci wszelki kontakt z rzeczywisto?ci? i nie ma ju? w ogóle czasu dla swojego otoczenia, rodziny i przyjació
- Definicja posiadacza komputera “profesjonalnego”: Stworzenie m?skie, któremu nie robi ró?nicy to, ?e po?wi?ca nie ko?cz?ce si? godziny zaj?ciu, z którego nie ma ?adnej praktycznej korzy?ci, a przy tym traci wszelki kontakt z rzeczywisto?ci? i nie ma ju? w ogóle czasu dla swojego otoczenia, rodziny i przyjació?.
Spostrze?enia ogólne
- Systemy z?o?one wykazuj? sk?onno?? do pope?niania kompleksowych b??dów.
- Za? systemy proste wykazuj? sk?onno?? do pope?niania kompleksowych b??dów.
- Nowe systemy produkuj? nowe b??dy.
- Stare systemy produkuj? tak nowe, jak i stare b??dy.
- Systemy z?o?one wykazuj? sk?onno?? do zak?ócania realizacji w?asnych funkcji.
- Cz?owiek pracuj?cy z komputerem nie po st?puje zgodnie z wymaganiami komputera.
- Cz?owiek post?puje rozs?dnie wtedy i tylko wtedy, gdy wszelkie inne mo?liwo?ci zosta?y ju? wyczerpane.
- Systemy odporne na idiotów obs?ugiwane s? w?a?nie przez idiotów.
- Komputery wspó?pracuj?ce z innymi komputerami nie zachowuj? si? tak, jak wymagaj? tego inne komputery.
- Roz?o?enie dowolnego urz?dzenia na cz??ci jest proste.
- Ponowne jego z?o?enie tak, ?eby dzia?a?o, nie jest mo?liwe.
- Wszystko, co zosta?o z?o?one, ulegnie wcze?niej czy później rozk?adowi.
- Wszystko ulega rozk?adowi w najmniej odpowiednim momencie.
- Ka?dy skomplikowany monta? wymaga trzech r?k.
- Ka?dy prosty monta? wymaga czterech r?k.
- Wszystkie komputery PC s? kompatybilne, ale niektóre s? kompatybilniejsze od innych.
- Twój jest zawsze mniej kompatybilny.
- O ile klawiatura zosta?a stworzona po to, by przy pomocy bez?adnych ruchów kursorem wybra? z nieprzejrzystego menu niezrozumia?e instrukcje, które ?atwiej by?oby wybra? przy pomocy myszy, to mysz s?u?y do wybierania z nieprzejrzystego menu, przy pomocy bez?adnych ruchów, trudno zrozumia?ych rozkazów, które ?atwiej by?oby wskaza? za po?rednictwem klawiatury.
- Pust? dyskietk? mo?esz przeszukiwa? d?ugo i bezskutecznie.
- D?ugo i bezskutecznie mo?esz przeszukiwa? równie? pe?n? dyskietk?.
- Wniosek: Ka?d? dyskietk? mo?esz przeszukiwa? d?ugo i bezskutecznie.
Podstawowe prawa informatyki
- Komputer s?u?y cz?owiekowi.
- Ziemia jest p?aska.
- Dla komputera nie ma rzeczy nie do pomy?lenia, a tym bardziej nie ma rzeczy niemo?liwych — z wyj?tkiem tych, których od niego wymagamy.
- W ?wiecie komputerowego przetwarzania danych ?adna awaria si? nie ko?czy, poniewa? przechodzi zawsze w nast?pn?.
- Awaria komputera wyczekuje cierpliwie na najbardziej niedogodny moment, aby bezlito?nie zaatakowa?.
- W pracy z komputerem opieranie si? na jakichkolwiek zasadach jest b??dem.
- Nie unikniesz nigdy du?ej awarii, je?li spowodujesz ma?? — w najlepszym wypadku ma?a awaria pozostanie ma?a, staj?c si? z czasem coraz bardziej uci??liw?.
- Nikt nie jest w stanie przewidzie? wszystkich mo?liwych awarii — mo?esz by? jednak pewien, ?e ka?d? z osobna odczujesz na w?asnej skórze.
- Wnioski: Drobne awarie nie istniej?. Je?eli mia?a jednak miejsce drobna awaria, oznacza to, ?e nie pozna?e? jeszcze jej rzeczywistych rozmiarów.
- Im doskonalej program wykonuje swoje funkcje, tym dotkliwiej Ci? zawiedzie.
- Ka?dy inny program zawodzi tak samo dotkliwie.
- Tylko niepotrzebny nikomu program przebiega bez zak?óce?.
- Masz zawsze o jeden wirus wi?cej, ni? s?dzisz.
- Podczas przeszukiwania program antywirusowy nieodwracalnie zniszczy wszystkie zbiory tekstowe i programowe, a nietkni?tym zostanie jedynie wirus.
- Ostatecznie wirus pozostanie jedynym programem mo?liwym do przetworzenia.
- Elipsy s? przedstawiane i drukowane jako schodkowate jajka.
- Schodkowate jajka pozostaj? schodkowatymi jajkami.
- Ko?a nie s? ko?ami.
- Wyj?tek: Ko?ami b?d? wtedy (i tylko wtedy), kiedy narysujesz je jako elipsy. Drukarka przedstawi je wtedy jako poprawne elipsy.
- Program konwersji graficznej mo?e by? spokojnie zast?piony poleceniem kasowania. Wynik jest taki sam, albo przynajmniej wyjdzie na to samo.
- Program kalkulacyjny, który daje w?a?ciwy i przyjazny wynik — k?amie.
- Zanim z kalkulacji otrzymasz wyniki jedynie zbli?one do u?ytecznych, program w??czy swój generator liczb losowych.
- Warto?ci pieni??ne mo?esz otrzyma? w dolarach, markach lub muszlach Fid?i; nigdy w z?otówkach.
- Wyj?tki s? liczniejsze od regu?.
- Od wszystkich uznanych wyj?tków istniej? wyj?tki.
- Je?eli opanowa?e? ju? wyj?tki, to nie pami?tasz ju? jakich regu? one dotycz?.
- Prawid?owo napisany tekst pojawi si? tylko wtedy, gdy napiszesz go r?cznie.
Osiem praw Szanownego Klienta
- Klientowi nigdy nie przyjdzie na my?l ile kosztuje projekt, tylko ile mo?na na tym projekcie zaoszcz?dzi?.
- Je?eli uda?o Ci si? wprowadzi? w programie, wymagane przez klienta poprawki, wtedy on z nich zrezygnuje.
- Żaden klient nie wie czego w?a?ciwie chce.
- Ka?dy klient wie dok?adnie czego nie chce.
- Żaden klient nie chce tego co masz ju? gotowe.
- Nie wie tak?e co chcia?by mie? zamiast tego.
- Klient, który najmniej p?aci marudzi najwi?cej.
- Klient ??da wi?kszych zmian dok?adnie wtedy, kiedy produkt jest ju? gotowy.
Prawa ogólne
- Na polecenie “Napisz Tak lub Nie” u?ytkownik wpisuje “Tak lub Nie”.
- Na polecenie “Wci?nij ENTER” u?ytkownik wpisuje “ENTER”.
- Na polecenie “Naci?nij dowolny klawisz” u?ytkownik naciska klawisz SHIFT albo ESCAPE.
- Je?eli napiszesz procedur?, która zapobiega pojawianiu si? b??dnych warto?ci, to zawsze znajdzie si? u?ytkownik, który j? pominie.
- Je?eli istniej? 4 ró?ne mo?liwo?ci doprowadzenia programu do krachu i wszystkie 4 zablokujesz, wtedy u?ytkownik znajdzie pi?t? metod?.
- Nie ma programów ca?kowicie idiotoodpornych.
- Program oddany u?ytkownikowi w pi?tek wraca do autora w poniedzia?ek.
- Na pierwsze 90% programu potrzeba 10% przeznaczonego na jego realizacj? czasu.
- Pozosta?e 10% programu wymaga 90% przeznaczonego na jego realizacj? czasu.
- Rozpoczynasz zawsze od pozosta?ych 10%.
- 10%, od których rozpoczynasz prac? stanowi? te procedury, które w ostatecznym rozrachunku zostan? usuni?te na ?yczenie klienta.
- Je?eli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki.
- W zespole programistów ka?dy ma genialny plan rozwi?zania problemu. Wszystkie plany si? wzajemnie wykluczaj? i ?aden nie prowadzi do poprawnego rozwi?zania.
- Liczba osób w zespole programistycznym ma tendencje wzrastaj?ce niezale?nie od ilo?ci pracy.
- W ka?dym programie b??dy wykazuj? sk?onno?? do wyst?powania w tym miejscu, które sprawdzasz jako ostatnie.
- Ka?dy program, który si? dobrze zaczyna, ko?czy si? źle.
- Program, który zaczyna si? źle, ko?czy si? przera?aj?co.
- To co wygl?da ?atwo jest trudne.
- To co wygl?da trudno jest niemo?liwe.
- To co wygl?da na niemo?liwe potrafi rozwi?za? nawet twoja te?ciowa i to bez pomocy komputera.
- Ka?dy programista przybywaj?cy z innego miasta jest fachowcem.
- Idealny fachowiec wie absolutnie wszystko o niczym.
- Nie wierz w cuda — zdaj si? na nie.
- Ka?da formu?a i ka?da sta?a musz? by? traktowane jako zmienne.
- Prawdopodobie?stwo wydarzenia jest odwrotnie proporcjonalne do ?yczenia.
WINDOWS
- Motto: Masochistyczne sk?onno?ci nie s? wprawdzie warunkiem koniecznym do pracy w systemie operacyjnym Windows. S? jednak bardzo pomocne.
- Ka?dy program w Windows pracuje poprawnie do momentu niczym nieuzasadnionej utraty danych.
- Interaktywne, multimedialne aplikacje DOS’a “zawieszaj? si?” same, podczas gdy interaktywne, multimedialne aplikacje Windows zawieszaj? si? natychmiast po dowolnej ingerencji u?ytkownika.
- Jedyn? metod? obs?ugi plotera i drukarki w Windows jest drukowanie krzywych i plotowanie tekstów.
Wpis opublikowany 16 września 2005
Tagi: dowcipy, everything, funny, historia, internet, komputery, murphy
Kategorie: Bez kategorii
Zobacz również:
Najnowsze posty:
- Unboxing: Topowy/TomTomowy Prezent
- Rozpakuj Topowy Prezent - konkurs ?wi?teczny
- Tajemnicze zmiany rozk?adu SKM
- #Apple World Problems: co zrobi? z iPadem "3"?
- Zakaz palenia papierosów elektronicznych?
Najnowsze komentarze:
Zobacz również:
Kursy tworzenia blogów i stron internetowych w Rzeczpospolitej
16.09.2005, 11 komentarzy
Komentarze do wpisu "Prawa Murphy’ego"