Prawa Murphy’ego
Zasadniczo Prawem Murphy’ego jest tylko pierwsze sformułowanie z poniższej listy: “Jeśli coś może się nie udać, nie uda się na pewno” (”Anything that can go wrong will go wrong”), wypowiedziane przez inżyniera Edwarda A. Murphy’ego, Jr. w 1949r. (Szczegółowo zostało to opisane w Wikipedii) .
Utarło się jednak, że “Prawami Murphy’ego” jest nazywany cały zbiór poniższych “mądrości”. Wydają się one śmieszne, banalne, głupie… A jednak niezwykle często sprawdzają się w życiu… Aha – pamiętajcie, że Murphy był optymistą ;)
Podstawowe Prawo Murphy’ego:
- To co może się nie udać, nie uda się na pewno.
Pochodne Prawo Murphy’ego:
- Nie uda się nawet wtedy, gdy właściwie nie powinno się nie udać. Wszystko wali się naraz.
Prawa Murphy’ego
- Nigdy nie kłóć się z głupcem — ludzie mogą nie dostrzec różnicy.
- Jeżeli myślisz, że idzie dobrze — na pewno nie wiesz wszystkiego.
- Trudne problemy zostawione same sobie staną się jeszcze trudniejsze.
- Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo — na pewno to zepsujesz.
- Druga kolejka jest zawsze szybsza.
- Wszystko co dobre jest nielegalne, niemoralne albo powoduje tycie.
- Niemożliwe jest zbudowanie niezawodnego urządzenia — głupcy są zbyt pomysłowi.
- Światełko w tunelu — to reflektory nadjeżdżającego pociągu.
- To, czego szukasz, znajdziesz w ostatnim spośród możliwych miejsc.
- Wniosek to punkt, w którym nie masz już siły dalej myśleć.
- Komputer służy do tego aby ułatwić Ci pracę, której bez niego w ogóle byś nie miał.
Złota zasada Murphy’ego:
- Zasady określa ten, kto ma złoto.
Budowlane Prawo Murphy’ego:
- Doskonały i nieomylny Inżynier to taki który unika drobnych błędów na drodze do wielkiej katastrofy.
Matematyczny dowód Prawa Murphy’ego:
- Prawidłowa formuła matematyczna Prawa Murphy’ego w dziedzinie komputerowego przetwarzania danych ma postać: 1+1=2 gdzie “=” jest symbolem oznaczającym “niekiedy, jeśli w ogóle”.
Filozoficzne podstawy do prawa Murphy’ego:
- Sztuczna inteligencja jest lepsza od naturalnej głupoty.
- Jeżeli uczynisz komuś przysługę, to jesteś od zaraz trwale za to odpowiedzialny.
- Niejasność jest wielkością niezmienną.
- Skrót jest najdłuższą drogą pomiędzy dwoma punktami.
- Cztery zjawiska blokują postęp ludzkości: ignorancja, głupota, komitety normalizacyjne oraz ludzie sprzedający komputery.
- Istnieją trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa odruchowe, powszechne oraz testy komputerowe.
Czternaście szczegółowych praw Murphy’ego dotyczących elektroniki:
- Nie wierz w cuda, polegaj na nich.
- Wymiary będą zawsze podane w najmniej użytecznych jednostkach. Na przykład prędkość będzie wyrażona w furlongach (220 yardów) na dwa tygodnie (fortnight).
- Każdy przewód obcięty na długość okaże się za krótki.
- Układ zabezpieczający zniszczy układy zabezpieczane.
- Tranzystor zabezpieczony przez szybko działający bezpiecznik, zabezpieczy go — paląc się w pierwszej kolejności.
- Cokolwiek zostanie upuszczone na układ elektroniczny pod napięciem, spadnie zawsze tam, gdzie wyrządzi najwięcej szkód.
- Stopień głupoty twojego postępowania jest wprost proporcjonalny do liczby przyglądających ci się osób.
- Prawdopodobieństwo wyczerpania się baterii jest wprost proporcjonalne do zapotrzebowania na kalkulator (notebook).
- Dowolne urządzenie, uszkodzone w dowolny sposób (z wyjątkiem całkowitego zniszczenia), będzie doskonale działało w obecności wykwalifikowanego personelu naprawczego.
- Element wybrany losowo z grupy o 99-procentowej wiarygodności, będzie należał do pozostałego 1 procenta.
- Konieczność znaczących zmian w projekcie jest odwrotnie proporcjonalna do czasu pozostającego do oddania tego projektu.
- Ciężar upuszczonej części jest wprost proporcjonalny do stopnia złożoności i ceny obszaru uderzonego.
- Jeżeli zakres bezpieczeństwa jest ustalony na podstawie doświadczenia twórców i obsługi naprawiającej, to dowolny użytkownik natychmiast znajdzie sposób aby go przekroczyć.
- Jeżeli projekt został całkowicie określony i wszystkie sposoby badań zostały wyczerpane, to niezależny, niedoinformowany amator eksperymentator odkryje fakt, który bądź zlikwiduje zapotrzebowanie na ten projekt, bądź też rozszerzy jego zakres.
Zasada Robertsona:
- Dyplomata to ktoś, kto mówi ci, abyś poszedł do diabła, a ty cieszysz się na podróż.
Prawo Gumpersona:
- Prawdopodobieństwo każdego zdarzenia jest odwrotnie proporcjonalne do stopnia, w jakim jest ono pożądane.
Prawo Wylera:
- Nie ma rzeczy niemożliwych dla kogoś, kto nie musi ich zrobić sam.
Prawo Balaniego:
- Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.
Prawo Liebermana:
- Aby oszacować czas potrzebny na wykonanie jakiegoś zadania należy przewidywany czas pomnożyć przez dwa i przyjąć jednostkę o rząd wyższą.
Prawo Greena:
- Wszystko jest możliwe pod warunkiem, że nie wiesz o czym mówisz.
Maksyma Manly’ego:
- Logika jest absolutnie pewną metodą dochodzenia do niepewnych wniosków.
Prawo Sattingera:
- Każde urządzenie będzie działać lepiej, jeżeli włożysz wtyczkę do gniazdka.
Prawo Fetta:
- Nigdy nie powtarzaj udanego doświadczenia.
Zasada twórczej niekompetencji Petera:
- Zawsze sprawiaj wrażenie, że osiągnąłeś już swój poziom niekompetencji.
Prognoza Petera:
- Poświęć wystarczająco dużo czasu na utwierdzenie się w jakiejś potrzebie, a potrzeba zniknie.
Maksyma Matcha:
- Głupiec na wysokim jest jak człowiek na szczycie wysokiej góry; wszystko wydaje mu się małe i on wszystkim wydaje się mały.
Prawo H.L. Menckena:
- Ci, którzy potrafią — robią. Ci, którzy nie potrafią — uczą.
Rozwinięcie Martina:
- Ci, którzy nie potrafią uczyć — zarządzają.
Pierwsze Prawo Socjo-Genetyki:
- Celibat nie jest dziedziczny.
Reguły Bifelda:
- Prawdopodobieństwo, że młody mężczyzna spotka pociągającą dziewczynę wzrasta gwałtownie kiedy on już jest w towarzystwie [1] dziewczyny, [2] żony, [3] przystojniejszego i bogatszego kolegi.
Prawo Beckhapa:
- Uroda * rozum = constans
Prawo Katza:
- Ludzie i narody zaczną działać racjonalnie, kiedy wyczerpią wszystkie inne możliwości.
Prawo Vique’a:
- Człowiek bez religii jest jak ryba bez roweru.
Zasada Tsara:
- Przy dziesięciu priorytetowych sprawach któraś na pewno będzie wykonana jako pierwsza.
Dylemat Główny:
- Optymista wierzy, że żyjemy w najlepszym ze światów
- Pesymista obawia się, że może to być prawdą.
Definicje
- Definicja użytkownika komputerów: Zestresowana istota, zazwyczaj rodzaju żeńskiego, która wykonuje swoją pracę przy oślepiającym oczy monitorze, wykorzystując do tego bezużyteczne programy, niezrozumiałe podręczniki i niedostosowane urządzenia peryferyjne. Bez pomocy komputera można by było wykonać tę pracę w o połowę krótszym czasie.
- Definicja posiadacza komputera “domowego” i “półprofesjonalnego”: Stworzenie męskie, któremu nie robi różnicy to, że poświęca nie kończące się godziny zajęciu, z którego nie ma żadnej praktycznej korzyści, a przy tym traci wszelki kontakt z rzeczywistością i nie ma już w ogóle czasu dla swojego otoczenia, rodziny i przyjació
- Definicja posiadacza komputera “profesjonalnego”: Stworzenie męskie, któremu nie robi różnicy to, że poświęca nie kończące się godziny zajęciu, z którego nie ma żadnej praktycznej korzyści, a przy tym traci wszelki kontakt z rzeczywistością i nie ma już w ogóle czasu dla swojego otoczenia, rodziny i przyjaciół.
Spostrzeżenia ogólne
- Systemy złożone wykazują skłonność do popełniania kompleksowych błędów.
- Zaś systemy proste wykazują skłonność do popełniania kompleksowych błędów.
- Nowe systemy produkują nowe błędy.
- Stare systemy produkują tak nowe, jak i stare błędy.
- Systemy złożone wykazują skłonność do zakłócania realizacji własnych funkcji.
- Człowiek pracujący z komputerem nie po stępuje zgodnie z wymaganiami komputera.
- Człowiek postępuje rozsądnie wtedy i tylko wtedy, gdy wszelkie inne możliwości zostały już wyczerpane.
- Systemy odporne na idiotów obsługiwane są właśnie przez idiotów.
- Komputery współpracujące z innymi komputerami nie zachowują się tak, jak wymagają tego inne komputery.
- Rozłożenie dowolnego urządzenia na części jest proste.
- Ponowne jego złożenie tak, żeby działało, nie jest możliwe.
- Wszystko, co zostało złożone, ulegnie wcześniej czy później rozkładowi.
- Wszystko ulega rozkładowi w najmniej odpowiednim momencie.
- Każdy skomplikowany montaż wymaga trzech rąk.
- Każdy prosty montaż wymaga czterech rąk.
- Wszystkie komputery PC są kompatybilne, ale niektóre są kompatybilniejsze od innych.
- Twój jest zawsze mniej kompatybilny.
- O ile klawiatura została stworzona po to, by przy pomocy bezładnych ruchów kursorem wybrać z nieprzejrzystego menu niezrozumiałe instrukcje, które łatwiej byłoby wybrać przy pomocy myszy, to mysz służy do wybierania z nieprzejrzystego menu, przy pomocy bezładnych ruchów, trudno zrozumiałych rozkazów, które łatwiej byłoby wskazać za pośrednictwem klawiatury.
- Pustą dyskietkę możesz przeszukiwać długo i bezskutecznie.
- Długo i bezskutecznie możesz przeszukiwać również pełną dyskietkę.
- Wniosek: Każdą dyskietkę możesz przeszukiwać długo i bezskutecznie.
Podstawowe prawa informatyki
- Komputer służy człowiekowi.
- Ziemia jest płaska.
- Dla komputera nie ma rzeczy nie do pomyślenia, a tym bardziej nie ma rzeczy niemożliwych — z wyjątkiem tych, których od niego wymagamy.
- W świecie komputerowego przetwarzania danych żadna awaria się nie kończy, ponieważ przechodzi zawsze w następną.
- Awaria komputera wyczekuje cierpliwie na najbardziej niedogodny moment, aby bezlitośnie zaatakować.
- W pracy z komputerem opieranie się na jakichkolwiek zasadach jest błędem.
- Nie unikniesz nigdy dużej awarii, jeśli spowodujesz małą — w najlepszym wypadku mała awaria pozostanie mała, stając się z czasem coraz bardziej uciążliwą.
- Nikt nie jest w stanie przewidzieć wszystkich możliwych awarii — możesz być jednak pewien, że każdą z osobna odczujesz na własnej skórze.
- Wnioski: Drobne awarie nie istnieją. Jeżeli miała jednak miejsce drobna awaria, oznacza to, że nie poznałeś jeszcze jej rzeczywistych rozmiarów.
- Im doskonalej program wykonuje swoje funkcje, tym dotkliwiej Cię zawiedzie.
- Każdy inny program zawodzi tak samo dotkliwie.
- Tylko niepotrzebny nikomu program przebiega bez zakłóceń.
- Masz zawsze o jeden wirus więcej, niż sądzisz.
- Podczas przeszukiwania program antywirusowy nieodwracalnie zniszczy wszystkie zbiory tekstowe i programowe, a nietkniętym zostanie jedynie wirus.
- Ostatecznie wirus pozostanie jedynym programem możliwym do przetworzenia.
- Elipsy są przedstawiane i drukowane jako schodkowate jajka.
- Schodkowate jajka pozostają schodkowatymi jajkami.
- Koła nie są kołami.
- Wyjątek: Kołami będą wtedy (i tylko wtedy), kiedy narysujesz je jako elipsy. Drukarka przedstawi je wtedy jako poprawne elipsy.
- Program konwersji graficznej może być spokojnie zastąpiony poleceniem kasowania. Wynik jest taki sam, albo przynajmniej wyjdzie na to samo.
- Program kalkulacyjny, który daje właściwy i przyjazny wynik — kłamie.
- Zanim z kalkulacji otrzymasz wyniki jedynie zbliżone do użytecznych, program włączy swój generator liczb losowych.
- Wartości pieniężne możesz otrzymać w dolarach, markach lub muszlach Fidżi; nigdy w złotówkach.
- Wyjątki są liczniejsze od reguł.
- Od wszystkich uznanych wyjątków istnieją wyjątki.
- Jeżeli opanowałeś już wyjątki, to nie pamiętasz już jakich reguł one dotyczą.
- Prawidłowo napisany tekst pojawi się tylko wtedy, gdy napiszesz go ręcznie.
Osiem praw Szanownego Klienta
- Klientowi nigdy nie przyjdzie na myśl ile kosztuje projekt, tylko ile można na tym projekcie zaoszczędzić.
- Jeżeli udało Ci się wprowadzić w programie, wymagane przez klienta poprawki, wtedy on z nich zrezygnuje.
- Żaden klient nie wie czego właściwie chce.
- Każdy klient wie dokładnie czego nie chce.
- Żaden klient nie chce tego co masz już gotowe.
- Nie wie także co chciałby mieć zamiast tego.
- Klient, który najmniej płaci marudzi najwięcej.
- Klient żąda większych zmian dokładnie wtedy, kiedy produkt jest już gotowy.
Prawa ogólne
- Na polecenie “Napisz Tak lub Nie” użytkownik wpisuje “Tak lub Nie”.
- Na polecenie “Wciśnij ENTER” użytkownik wpisuje “ENTER”.
- Na polecenie “Naciśnij dowolny klawisz” użytkownik naciska klawisz SHIFT albo ESCAPE.
- Jeżeli napiszesz procedurę, która zapobiega pojawianiu się błędnych wartości, to zawsze znajdzie się użytkownik, który ją pominie.
- Jeżeli istnieją 4 różne możliwości doprowadzenia programu do krachu i wszystkie 4 zablokujesz, wtedy użytkownik znajdzie piątą metodę.
- Nie ma programów całkowicie idiotoodpornych.
- Program oddany użytkownikowi w piątek wraca do autora w poniedziałek.
- Na pierwsze 90% programu potrzeba 10% przeznaczonego na jego realizację czasu.
- Pozostałe 10% programu wymaga 90% przeznaczonego na jego realizację czasu.
- Rozpoczynasz zawsze od pozostałych 10%.
- 10%, od których rozpoczynasz pracę stanowią te procedury, które w ostatecznym rozrachunku zostaną usunięte na życzenie klienta.
- Jeżeli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki.
- W zespole programistów każdy ma genialny plan rozwiązania problemu. Wszystkie plany się wzajemnie wykluczają i żaden nie prowadzi do poprawnego rozwiązania.
- Liczba osób w zespole programistycznym ma tendencje wzrastające niezależnie od ilości pracy.
- W każdym programie błędy wykazują skłonność do występowania w tym miejscu, które sprawdzasz jako ostatnie.
- Każdy program, który się dobrze zaczyna, kończy się źle.
- Program, który zaczyna się źle, kończy się przerażająco.
- To co wygląda łatwo jest trudne.
- To co wygląda trudno jest niemożliwe.
- To co wygląda na niemożliwe potrafi rozwiązać nawet twoja teściowa i to bez pomocy komputera.
- Każdy programista przybywający z innego miasta jest fachowcem.
- Idealny fachowiec wie absolutnie wszystko o niczym.
- Nie wierz w cuda — zdaj się na nie.
- Każda formuła i każda stała muszą być traktowane jako zmienne.
- Prawdopodobieństwo wydarzenia jest odwrotnie proporcjonalne do życzenia.
WINDOWS
- Motto: Masochistyczne skłonności nie są wprawdzie warunkiem koniecznym do pracy w systemie operacyjnym Windows. Są jednak bardzo pomocne.
- Każdy program w Windows pracuje poprawnie do momentu niczym nieuzasadnionej utraty danych.
- Interaktywne, multimedialne aplikacje DOS’a “zawieszają się” same, podczas gdy interaktywne, multimedialne aplikacje Windows zawieszają się natychmiast po dowolnej ingerencji użytkownika.
- Jedyną metodą obsługi plotera i drukarki w Windows jest drukowanie krzywych i plotowanie tekstów.
Wpis opublikowany 16 września 2005
Tagi: dowcipy, everything, funny, historia, internet, komputery, murphy
Kategorie: Bez kategorii
Zobacz również:
Najnowsze posty:
- Unboxing: Topowy/TomTomowy Prezent
- Rozpakuj Topowy Prezent - konkurs świąteczny
- Tajemnicze zmiany rozkładu SKM
- #Apple World Problems: co zrobić z iPadem "3"?
- Zakaz palenia papierosów elektronicznych?
Najnowsze komentarze:
Zobacz również:
Test Airbusa, czyli lecę do USA śladami Kominka! (Serio, serio - to nie żart!)
16.09.2005, 28 komentarzy
Komentarze do wpisu "Prawa Murphy’ego"