Microsoft strzela sobie w stop?!

Microsoft w?a?nie po raz kolejny sam sobie strzeli? w stop?. Ba, mo?na by powiedzie?, ?e tym strza?em z premedytacj? po prostu urwali sobie nog? przy samej d… Gigant z Redmond walk? o rynek reklam internetowych zacz?? od biegu w zupe?nie inn? stron?…
Ciutk? historii najnowszej
Niespe?na tydzie? temu, 4 maja, Steve Ballmer og?osi? uruchomienie nowego systemu reklam kontekstowych o nazwie Microsoft adCenter. Jest to kolejny produkt typu Google AdSense czy nasz AdKontekst. Wcze?niej serwisy Microsoftu (msn.com, Windows Live itp.) u?ywa?y systemu Overture prowadzonego przez Yahoo!. Teraz nasta? czas, aby nadgoni? stracone lata.
Ambicje
W tydzie? po oficjalnej premierze adCenter, CEO Microsoftu w wydziadzie dla CNN Money powiedzia?, ?e rozpocz?li realizacj? swoistego planu pi?cioletniego, który zak?ada nadgonienie w tym czasie potentantów na rynku reklamy online, czyli w?a?nie Google i Yahoo!. Przyzna?, ?e troch? zaspali i maj? du?o do zrobienia, ale s? zdeterminowani. Ambitnie, prawda?
Wymagania systemowe do obs?ugi strony WWW?!
Mo?e by? i ambitnie, ale nie w przypadku, gdy sami ?wiadomie odrzucaj? 20% potencjalnych reklamodawców. Dlaczego? Poniewa? ?eby cho?by przyst?pi? do programu nale?y u?ywa? jedynej s?usznej przepatrza?ki z niebiesk? literk? „e” w logo. U?ytkownicy przegl?darek innych ni? IE6 (tak, system nie dzia?a te? z IE7 beta!) przy próbie zapisania si? do programu dostaj? weso?y komunikat:
Microsoft adCenter does not currently support the web browser you are using. Please sign in using Internet Explorer 6+. More about system requirements.
Przy czym link do owych system requirements te? nie dzia?a pod innymi przegl?darkami! A szkoda, bo by?my zobaczyli takie wymogi:
Microsoft adCenter is a Web-based program that can be used on any computer. You will need to make sure you have the following:
- A working Internet connection.
- Microsoft Windows 98 or later operating system installed.
- Microsoft Internet Explorer 6.0 or later Web browser installed.
In addition, be sure to check that your system has the following:
- Macromedia Flash Player 6.0 or later installed to properly view adCenter reports. Download and install the latest version from Macromedia.
- Adobe Acrobat Reader installed. Download and install the latest version from Adobe.
- Screen resolution set to “Normal size (96 DPI),” and display resolution set to 1024 x 768 or higher. Consult your operating system’s help for specific instructions.
- Microsoft adCenter ActiveX control installed. Add Microsoft adCenter to your browser’s list of trusted sites. Consult your Web browser’s help for specific instructions.
- Pop-up windows* allowed when visiting adCenter. Consult your Web browser’s help for specific instructions.
(* Additional small windows that „pop up” over the web page you are viewing.)
Gratuluje komu? poczucia humoru i dobrego samopoczucia. Czemu zmuszaj? mnie do ustawienia konkretnej wielko?ci czcionki? Czemu musz? instalowa? dodatkowe kontrolki ActiveX? Czemu musz? mie? rozdzielczo?? przynajmniej 1024 x 768? Jakim cudem Google uda?o si? dzia?a? tyle lat wymagaj?c zaledwie jakiejkolwiek przegl?darki i ew. cookies do przechowywania informacji o zalogowaniu? Czy?by stara zasada Klient Nasz Pan nie obowi?zywa?a w Redmond?
Support z poczuciem humoru
Devanshu opisuje równie? swoj? korespondencj? z dzia?em obs?ugi MSN. Napisa? im grzecznie, ?e chcia? si? zarejestrowa? w ich programie, ale strona nie dzia?a?a mu zarówno pod jego Firefoksem jak i na Macintoshu. Jaka odpowied?? „Firefoksa nie obs?ugujemy, a u?ytkownicy Maców mog? u?y? emulatora do uruchomienia Windows XP.” Ja przepraszam, jaka? nowa forma rasizmu? Pingwiniarz czy inny cz?owiek z Macówk? to ju? jaki? gorszy reklamodawca?
Wpuszczamy tylko naszych agentów!
Devanshu odkry?, ?e jednak strona dzia?a pod ka?d? przegl?dark?. Za odrzucanie u?ytkowników innych przegl?darek odpowiada banalne badanie warto?ci user-agent, która jest ka?dorazowo wysy?ana do serwera. Nag?ówek ten to swoiste „przedstawienie si?” przegl?darki. Okazuje si?, ?e zarówno porzucony dawno temu IE5/Mac (który jest naprawd? sporo do ty?u je?li chodzi o zgodno?? z obecnymi standardami) jak i Opera 8.5 czy Firefox 1.5 potrafi? wy?wietli? stron? Microsoft adCenter. Wystarczy zamieni? warto?? user-agent, tak, ?eby wyst?powa?y tam jakiekolwiek znamiona Internet Explorera. I wszystko w cudowny sposób dzia?a…
Ale to nie wszystko. Wspomniany Blogger podaje za SearchEngineWatch, ?e adCenter przegl?dany za pomoc? Firefoksa z podmienionym nag?ówkiem ma problemy ze ?ledzeniem klientów!
Naprawd? dziwna polityka…
Microsoft adCenter to chyba jedyny na ?wiecie system reklamowy, który zmusza klientów do pos?usze?stwa. Przecie? to jest chore: chcesz si? reklamowa? w naszym systemie reklamowym (ergo: chcesz nam da? pieni?dze?)? Najpierw kup i zainstaluj nasz system operacyjny i nasz? przegl?dark?. A je?li nie, to wa?a…
Microsoft w?a?nie sromotnie przegra? mecz o dominacj? na rynku reklamy internetowej. Móg? spokojnie odda? mecz walkowerem i wyj?? po cichu do szatni, ale za to narobi? ha?asu i strzeli? sobie samobója. Zosta?cie jednak offline i ?atajcie dalej Windows…
Wpis opublikowany 12 maja 2006
Tagi: absurd, adcenter, everything, firefox, google, ie, internet, microsoft, msn, overture, reklama, yahoo
Kategorie: Bez kategorii
Wiesz co Panie Alpha? Jakos specjalnie to mnie to nie zdziwilo. To jest normalka. Ty sie jeszcze nie przyzwyczailes? ;)
Autor komentarza, piÄ…tek, 12 maj 2006 #
Tutaj nawet wielki zwolennik tego koncernu (ja znaczy :-)) musi przyzna?, ?e post?pili tak cholernie g?upio, ?e nie umiem tego wyrazi?.
Cho? z drugiej strony to mo?e sporo reklamodawców korzysta z IE6/Win, a ci co nie, to nie s? godni korzystania z serwisu MS i niech lepiej u?yj? Google? ;-)
Autor komentarza, sobota, 13 maj 2006 #
A mnie si? podoba ten fragment z rozdzielczo?ci? ekranu :D
Mo?na si? z tego ?mia?, ale w rzeczywisto?ci powinni?my si? cieszy?, ?e z?y monopol Microsoftu nie dokona ekspansji na ten kawa?ek rynku :)
Autor komentarza, sobota, 13 maj 2006 #
ale zauwa?, ?e klienci MS NIESTETY tego nie zauwa?aj?, oni CHC? by? na smyczy, bez ?adnego prawa wyboru, tak jak w Chinach – Microsoft do tego d??y, powoli, ale tak jest…
monopol monopol i jeszcze raz monopol – i tak z ca?ym MS od pocz?tku jego istnienia…
Pozdrawiam,
uel
Autor komentarza, sobota, 13 maj 2006 #
Nie no, rozumiem niech?? do Microsoftu, rado?? wydawców reklam AdSense/Overture, bo to oznacza dla nich wi?ksze zarobki itp. Ale popatrzmy na to z punktu widzenia reklamodawcy. Z portalu MSN.com i ich wyszukiwarki korzysta jednak poka?na rzesza internautów. Za?ó?my, ?e jest tam równie? grupa odbiorców do których chcia?bym dotrze? z moim produktem.
W mojej firmie u?ywamy innych systemów operacyjnych i innych przegl?darek. Mam pewien okre?lony bud?et, za który chc? rozreklamowa? ten produkt. Jestem sk?onny zap?aci?, ale mi mówi?, ?e musz? wpierw wy?o?y? jeszcze te ~1000z? na legalny system Windows XP Pro (wariant optymistyczny: za reklam? odpowiada u nas tylko jedna osoba, a nie kilka). Musz? wyda? te pieni?dze tylko po to, ?eby móc wyda? kolejne pieni?dze na reklam?. Te 1000z? zainwestowane bezpo?rednio w reklam? przyniesie wi?ksze korzy?ci.
Ale niech b?dzie, mam ten system. Mam wykupion? reklam?. A tu mi mówi?, ?e system mo?e mie? problemy ze ?ledzeniem internautów u?ywaj?cych innych browserów. Wyobra?my sobie, ?e przekierowania dzia?aj? równie sprawnie jak ten link do wymaga? systemowych – ludzie klikaj? mi w te reklamy, Microsoft ?ci?ga nale?n? kas? z mojego konta, a rezultatów zero.
Takie odrzucanie klientów ze wzgl?du na przegl?dark? jest zupe?nie pozbawione sensu. Microsoft zwykle u?ywa? swojej pozycji monopolisty, ale w przypadku oprogramowania móg? sobie na to pozwoli?. W zakresie reklamy online jest on dalego w tyle i takie posuni?cie wydaje si? zupe?nie nieracjonalne. Zero wcze?niejszego profesjonalizmu…
Albo wyobra?my sobie, ?e Onet odmawia nam umieszczenia reklamy, bo ogl?damy wieczorem np. "Wiadomo?ci" albo "Wydarzenia", a nie Fakty TVN…
Autor komentarza, sobota, 13 maj 2006 #
Bo Microsoft to masohista i rasista softwatreowy :D
Autor komentarza, sobota, 13 maj 2006 #