Marketing w chilijskiej kopalni

 

Przez ponad dwa miesi?ce pod ziemi? by?o uwi?zionych 33 chilijskich górników. Ka?dy etap akcji ratunkowej ?ledzi?y media z ca?ego ?wiata, natomiast ostatni dzie?, podczas którego wyci?gano uwi?zionych na powierzchni?, by? relacjonowany na ?ywo przez najwi?ksze stacje informacyjne.

Niejednego sprytnemu marketerowi przesz?a pewnie przez g?ow? my?l: „Jak tu delikatnie wykorzysta? sytuacj? ?eby zdoby? troch? rozg?osu?

Wiele firm na ró?ne sposoby w??czy?o si? do pomocy przy akcji ratunkowej, inne zasypa?y górników prezentami. A o wszystkim natychmiast informowa?y media.

I do takiego krótkiego przegl?du prezentów zaoferowanych chilijskim górnikom zapraszam.

Newsem ostatnich dni jest telefon Samsung i7410, który umo?liwi? górnikom komunikacj? ze ?wiatem. Wbudowana kamera i mini-projektor umo?liwi?y im wideokonferencje, ogl?danie „na du?ym ekranie” filmów od rodzin czy mo?liwo?? ogl?dania filmów – czyli rozrywk?. Spotka?em si? te? z informacjami, ?e dostarczonym telefonem by? model Galaxy Beam GT-i8520.

Poniewa? g?o?niki w telefonach nie s? cudem techniki, firma Divoom sprezentowa?a swoje przeno?ne g?o?niki iTour-70 – które dzi?ki kompaktowym rozmiarom mo?na by?o zes?a? w kapsu?ach na dó?.

Aby zapewni? uwi?zionym troch? rozrywki, Sony przekaza?o zestawy konsol PlayStation Portable. Nie ujawniono dok?adnie jakie gry zosta?y do??czone, ale najwa?niejsze, ?e odci?ga?y uwag? od ca?ej sytuacji i pozwala?y si? odrobin? rozerwa?.

Jeden z uwi?zionych górników jest fanem muzyki Elvisa Presleya. Gdy tylko dowiedzia?a si? o tym firma Elvis Presley Enterprises, wys?a?a zestawy p?yt z muzyk? i ró?ne gad?ety „króla”. A do tego, wspólnie z Memphis Convention and Visitors Bureau, wystosowali zaproszenie do odwiedzenia muzeum Elvisa w posiad?o?ci Graceland (w Memphis, Tennessee). Wed?ug innych doniesie?, przewo?nik Delta Airlines zaoferowa? si? równie? pokry? koszty przelotu i zakwaterowania.

Swoje prezenty, ku pokrzepieniu serc górników, przygotowa?y równie? europejskie kluby pi?karskie. Podpisane przez graczy koszulki przes?a?y kluby Real Madryt i FC Barcelona. „Królewscy” zaprosili równie? wszystkich na mecz rozgrywany na Santiago Bernabeu. Gdy b?d? ju? w Europie, b?d? równie? bardzo mile widziani na Old Trafford. Sir Bobby Charlton zaprosi? ich na mecz Manchester United.

G?o?no te? jest o firmie Oakley produkuj?cej sportowe okulary przeciws?oneczne. Ka?dy z górników otrzyma? od nich okulary, które pomog? ich oczom ponownie przyzwyczai? si? do ?wiat?a s?onecznego. I wszyscy nosz? je ca?y czas, a specjali?ci od marketingu szacuj? warto?? ekspozycji produktów tej firmy w mediach na dziesi?tki milionów dolarów.

O mniej rozg?osu zabiega firma UPS, która przetransportowa?a 25 ton sprz?tu i innych produktów niezb?dnych do sprawnego prowadzenia akcji ratunkowej.

W ostatnich dniach Steve Jobs (nazwany ju? przez media El Stevo) sprezentowa? ka?demu z uratowanych górników nowiu?kiego iPoda touch.

Na przed?wi?teczn? promocj? próbuje za?apa? si? te? bo?niacki producent obuwia – Bema. W ich fabryce z miejscowo?ci Banja Luka s? w?a?nie tworzone specjalne buty z ko?lej skóry, które zostan? przes?ane górnikom jako prezent bo?onarodzeniowy. Taki „symboliczny komunikat, ?e górnicy powinni wej?? w nowe ?ycie w nowych butach”.

Wymy?laniem tak wyrafinowanej symboliki nie zaprz?ta? sobie g?owy chilijski biznesman, Leonardo Farkas, w?a?ciciel m.in. kilku spó?ek zwi?zanych z górnictwem. Wypisa? ka?demu z uratowanych czek o warto?ci $10.000.

Górnicy otrzymali równie? wiele zaprosze? na zagraniczne podró?e. Elmin, grecka firma zwi?zana z górnictwem, zaprasza na wycieczk? po greckich wyspach na morzach Egejskim i Jo?skim. Chilijski zwi?zek pi?karski zaprasza ich na wakacje w Korei Po?udniowej. W okresie bo?onarodzeniowym mog? skorzysta? z zaproszenia izraelskiego ministra turystyki i odby? pielgrzymk? do Ziemi ?wi?tej.

Nietypowe prezenty

W?ród prezentów, które otrzymali górnicy, znale?? te? mo?na du?o „nietypowych” rzeczy:

  • Japo?ska agencja kosmiczna (Japan Aerospace Exploration Agency, JAXA) sprezentowa?a górnikom… po 5 zestawów kosmicznej bielizny, której u?ywaj? astronauci.
  • Organizacja PETA (People for the Ethical Treatment of Animals, Ludzie na rzecz Etycznego Traktowania Zwierz?t) przes?a?a jednemu z górników kosz zabawek i ?akoci dla psów. Uhonorowa?a w ten sposób jego zainteresowanie psem, którego zostawi? w domu wychodz?c na szycht?.
  • Lokalny przedsi?biorca z Santiago, firma Sushi xx zaoferowa?a ka?demu z uratowanych górników… roczny zapas sushi. Tej firmie oberwa?o si? jednak za ?erowanie na tragedii i prezes firmy musia? publicznie przeprasza?.

Co s?dzicie o takim marketingu?

Ci??ko nie przyzna?, ?e umo?liwienie kontaktu z bliskimi czy zapewnienie rozrywek w postaci cho?by konsol nie by?o istotnym czynnikiem pozwalaj?cym uwi?zionym zachowa? jak?? „normalno??” w tych warunkach. Firmy transportowe równie? nie raz s?u?y?y swoimi ?rodkami w transporcie pomocy humanitarnej.

Z drugiej strony mamy na przyk?ad sprzedawc? sushi czy producenta bamboszy z Bo?ni – ich gesty s? do?? dyskusyjne. Nie wspominaj?c o momentalnym zalewie internetowych sklepów koszulkami i innymi gad?etami zwi?zanymi z górnikami.

Co Wy s?dzicie o takich dzia?aniach marketingowych?

Wpis opublikowany 26 października 2010
Tagi: , , , , ,
Kategorie: marketing, media, offline, reklama, wszystkie

Zobacz również:

Komentarze do wpisu "Marketing w chilijskiej kopalni"

  1. Japo?czycy to jednak popieprzony naród. Niemniej jednak ch?opaki przynajmniej si? ob?owili. No powiedz, nie chcia?by? dosta? troch? sprz?tu? Nale?y Ci si? – siedzia?e? tam dwa miechy. Niech maj? co? od ?ycia – marketing nie marketing – mi?o ze strony firm ;)

    Autor komentarza, wtorek, 26 paź 2010 #

    • Nigdy bym nie chcia? si? w ten sposób „ob?owi?”. Zgadzam si? z tym, ?e nie da si? przez 69 dni siedzie? pod ziemi? i nic nie robi? – konsole, filmy, rozmowy i tak dalej – rozumiem i bardzo dobrze, ?e kto? pomy?la? i im takie rzeczy zes?a? na dó?.

      Ale ju? wysy?anie przez „el Stevo” iPodów po fakcie to troch? granie pod publiczk?. A „wchodzenie w nowe ?ycie” w butach z podupadaj?cej firmy z Bo?ni – ?arty. Gdzie? czyta?em, ?e ta fabryka ostatnio ci??ko prz?dzie i wida? z daleko, ?e chc? zwróci? na siebie uwag? mediów.

      Media zrobi?y z nich „gwiazdy”, a szara masa pragnie „gwiazd”.

      Autor komentarza, wtorek, 26 paź 2010 #

    • Czyli albo masz za du?o pieni?dzy, albo sam nie wiem… daj? to bierz, bij? to wiesz ;) Gdybym siedzia? tam tyle dni i dawaliby mi sprz?t, to bym bra?. Dlaczego nie? Dlaczego s?dzisz, ?e powinni odmówi?? Czy zmieni?oby si? co?, gdyby odmówili przyj?cia tych „darów”? Nic by si? nie zmieni?o… Jedyny efekt przyj?cia „darów” to zwrócenie uwagi TV na to, ?e w ogóle je dostali. Nic wi?cej. Nie zachowujmy si? jak pies ogrodnika (w sensie: Nie dajmy si? zareklamowa? dzi?ki nam firmom w TV). Oni robi? swoje, my mamy z tego profity.

      Autor komentarza, środa, 27 paź 2010 #

    • Nie mog? powiedzie? ?ebym spa? na pieni?dzach, dlaczego tak s?dzisz?

      Okre?lenie „ob?owi? si?” jest bardzo negatywnie nacechowane. Sugeruje to, ?e oni tam poszli specjalnie po to ?eby zdoby? tyle tych rzeczy. A przecie? te „prezenty” to efekt ko?cowy strasznego wypadku i dwumiesi?cznego KOSZMARU. Pierwsze zapowiedzi dotycz?ce akcji ratunkowej mówi?y, ?e nie uda ich si? wyci?gn?? przed grudniem! A i zanim si? do nich jakkolwiek dokopali, to troch? czasu min??o.

      Kumpel kiedy? z?ama? sobie r?k?. Ziomki od razu ze ?miechem „no to? si? teraz stary dorobi?, z ubezpieczenia musia?o Ci sporo kasy skapn??!” – jak gdyby fakt, ?e przez miesi?c nie móg? si? normalnie, za przeproszeniem, po ty?ku podrapa?, nie mia?o znaczenia. I ten, jak mu tam? Ból? Piku?.

      „Rekompensata” to nie to samo co „ob?owienie si?”.

      Autor komentarza, środa, 27 paź 2010 #

    • A wi?c wybacz – ?le to po prostu uj??em. Chodzi?o mi o fakt, ?e dostali w choler? rzeczy jako rekompensata.

      Autor komentarza, środa, 27 paź 2010 #

  2. Poronione pomys?y nigdy nie maj? ko?ca i zawsze b?d? zaskakiwa? ;/

    Autor komentarza, wtorek, 26 paź 2010 #

  3. Chmm… to mówisz, ?e raczej nie powinienem im proponowa? darmowych licencji na moj? wtyczk? Social Slider? ;)

    Autor komentarza, wtorek, 26 paź 2010 #

    • Social Slider to co innego ;-)

      Autor komentarza, wtorek, 26 paź 2010 #

    • OMG :P ale what is all about, we don’y speak americano :P

      Autor komentarza, wtorek, 26 paź 2010 #

  4. Å»erowanie na ludzkiej tragedii to najgorszy z mo?liwych sposobów wzbogacenia si?.

    BTW: „dlaczego nie ma opcji edytuj ?”

    Autor komentarza, wtorek, 26 paź 2010 #

  5. To ja mo?e zobowi?zuj? si? do przes?ania im kompletu kredek ?wiecowych…

    Swoj? drog? ?adna zbitka – wpierw zasypa?o ich w kopalni, a potem zasypa?y ich prezenty. Å»ycie takiego górnika jednak ci??kie jest. Pomijaj?c jednak zapas sushi czy kosmiczn? bielizn? – to, co by?o im na dole potrzebne (??cznie z PSP), to by?o im potrzebne i ju?. Dobrze, ?e dostali – a ?e przy okazji kto? sobie zrobi? reklam?? Trudno. Gdyby media o tym nie napisa?y, nie wiedzia?bym, jakiej marki s? te ich okulary. W?tpi? te?, aby Sony zaatakowa?o mnie plakatem z górnikami tn?cymi w jak?? gierk? na PSP.

    Autor komentarza, wtorek, 26 paź 2010 #

  6. #facepalm

    Autor komentarza, środa, 27 paź 2010 #

  7. Szczerze mówi?c, to poza tymi rzeczami, które pomog?y przetrwa? na dole i odpowiada?y za komunikacj? zewn. oraz pieni?dze, które niew?tpliwie im b?d? potrzebne, chcia?oby aby zapewniono im d?ugotrwa?e leczenie u najlepszych specjalistów.

    To niew?tpliwie rekord i najciekawsze do?wiadczenie, gdy? spe?niaj? si? te wizje z filmów sci-fi, kiedy to ludzie ni?szych kategorii musieli uciec do podziemia. Mozna to potraktowa? jako prób? odpowiedzi na za?o?enia zawarte w takich filmach..

    Autor komentarza, czwartek, 28 paź 2010 #

  8. Autor komentarza, piątek, 29 paź 2010 #

Robisz zakupy w internecie?
Pomagaj ZA DARMO przy okazji
4000 organizacji społecznych i ponad 1000 sklepów