Jak to jest z tym kochaniem blogów przez Polaków

 

Mam bardzo sceptyczne nastawienie do raportów, badań, statystyk i temu podobnych opracowań. Powiem więcej, jestem do nich nastawiony wręcz negatywnie.

Wystarczy złożyć kilka stron tekstu, dodać ładne kolorki, zapisać w formacie PDF i wrzucić słówko „raport” w tytule żeby wykładowcy akademiccy i media rzucały się na niego i robili wielkie halo.

Wczoraj odgrzebano zeszłoroczny raport „Access of young people to culture” opracowany na zlecenie Komisji Europejskiej. Z 178-stronnicowego dokumentu ktoś wyłuskał jeden akapit wspominający o blogach w Polsce, wrzucił do depeszy PAP i nagle media zaczęły donosić, że jesteśmy blogową potęgą.

Co to w ogóle za raport?

W styczniu 2008 roku Agencja Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA) rozpoczęła projekt, w którym postanowiła zaprezentować dostęp młodzieży do kultury. Przetarg wygrała firma Interarts z Barcelony. Wybrała 27 korespondentów z wszystkich krajów UE i kazała im robić badanie (z Polski: Anna Stepniewska). W maju 2009 aż 9 z tych 27 korespondentów przyjechało do siedziby firmy w Hiszpanii na posiadówkę/warsztaty, pogadali sobie co tam znaleźli i na podstawie tego powstał raport.

Zainteresowani mogą sobie doczytać szczegóły w opisie projektu EACEA/2008/01 oraz opisie projektu u wykonawcy.

Cały fragment dotyczący blogów w Polsce:

Poland: Polish blogs are on the third place all over the World in terms of numbers – almost 43 000. Mostly teenagers write them – more than 75% of blog creators are 20 years of age or less. Most of authors are professionally active (66%), the other half are school pupils or students. It may be stated that blogs in Poland have become an important element of youth culture. Their subject matter is very diverse. 66% of blogs constitute e-diaries, others are for example related to travel, journalistic, film, music, book. On the developed photoblogs participants (including artists) place photos, films, animations, drawings etc.

Strona 134 raportu. Ogólnie zagadnieniom blogów poświęcono całe pięć akapitów. Pół strony. Szał. Pozostałe fragmenty dla Słowenii, Szwecji, Litwy i Francji były równie konkretne.

Na podstawie pogrubionego przeze mnie fragmentu zmajstrowane zostało większość newsów. Mamy tylko 43 tysiące blogów i daje nam to aż trzecie miejsce w skali świata? Cholera, a wchodzę na stronę główną blog.onet.pl i widzę tam jak wół, że tylko tam zostało założonych 1 644 356 blogów. Gdyby autorzy zobaczyli te liczby, pewnie by napisali, że mamy drugie miejsce w całej galaktyce.

A sformułowanie „professionally active” oznacza po prostu „aktywnych zawodowo”, a nie „aktywnych zawodowo profesjonalistów” jak to ktoś przetłumaczył. I później problemy z ogarnięciem tej liczby i zestawieniem z wiekiem blogerów.

Polacy w Social Mediach

Ale to nie koniec internetowych kwiatków. Trzy strony dalej jest jeszcze fragment poświęcony serwisom społecznościowym. Z niego się dowiadujemy, że:

Poland: the most popular community services are: myspace, facebook, grono oraz nasza-klasa. Apart from the social character of these blogs, they enable wide promotion of ones creative activities (for example myspace.com – music; flickr.pl, deviantart.com, plfoto.com – photos; vimeo.com – films) and also offer possibilities to inform friends about current cultural events (for example facebook.com).

Muszę przyznać, że chyba przespałem moment, w którym MySpace był jednym z najpopularniejszych serwisów w Polsce. A Grono lewituje sobie gdzieś w odmętach internetu.

Swoją drogą, pod tym fragmentem pojawia się odwołanie do „Badania Blogosfery” przeprowadzanego w 2007 roku przez Gemius i Blox.pl („Motywacje, zachowania i poglądy autorów i czytelników blogów”). Dlaczego tutaj, a nie przy fragmencie dotyczącym blogów?

Dobra, koniec tego znęcania się nad raportem. Ktoś go napisał i wyciągnął pieniądze, po roku ktoś inny wygrzebał newsik, puścił go dalej. Pozostaje się cieszyć z tego, że należę do elitarnego grona 43 tysięcy blogerów.

Wpis opublikowany 14 kwietnia 2011
Tagi: , , , ,
Kategorie: blog, ciekawostki, internet, marketing, media, wszystkie

Zobacz również:

Komentarze do wpisu "Jak to jest z tym kochaniem blogów przez Polaków"

  1. Statystyka… statystycznie w Watykanie jest dwóch papieży na kilometr kwadratowy (bo Watykan ma powierzchnię 1/2 km2)…
    Co do raportów, to zgadzam się z głównym podsumowaniem – w większości są wybiórcze i ukierunkowane na zlecającego napisanie.

    Autor komentarza, czwartek, 14 kw. 2011 #

    • Dokładnie, wychodząc z psem na spacer, mamy statystycznie po trzy nogi…

      Niby miałem na studiach statystykę i wiem, że jakieś to tam podstawy ma… ale po prostu nie wierzę, że na podstawie próbki 1000 ankiet można coś sensownie wnioskować.

      Zwłaszcza, że choćby we wstępie do wymienionego tu badania blogosfery pojawia się taki fragment: „Oczywiście ze względu na metodę badania nie są to wyniki reprezentatywne dla całej grupy polskich blogerów, czy nawet dla autorów piszących w serwisie Blox.pl. Uzyskanie takich wyników byłoby zresztą bardzo trudne czy wręcz niemożliwe w przypadku badania prowadzonego wyłącznie w internecie.”

      Autor komentarza, czwartek, 14 kw. 2011 #

  2. Akurat MySpace było z 2-3 lata temu całkiem popularne w Polsce, podobnie jak Grono właśnie. W zasadzie to MySpace, Grono, Fotka i NK to takie główne serwisy używane w Polsce tamtych lat. Jak piszesz:
    >W styczniu 2008 roku Agencja Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA) rozpoczęła projekt, w którym postanowiła zaprezentować dostęp młodzieży do kultury.
    co idealnie wstawia się w daty przeze mnie wymienione. Dziwi mnie jedynie wyszczególnienie plfoto.com (pierwsze słyszę) zamiast fotki.pl.
    Liczba blogów może być zaniżona, acz wydaje mi się, że nie aż tak bardzo jakby się to wydawało, 3 lata to sporo czasu, a szczególnie teraz, gdy dostęp osób do neta rośnie zastraszająco wręcz.
    No i to raport o dostępie młodych do kultury w Europie. Nie dziwota, że blogi to raptem pół strony, to tylko procent wszystkiego.

    Autor komentarza, czwartek, 14 kw. 2011 #

  3. zastanawia mnie jedno: jaka była intencja autora/ów raportu. opierając na niezbyt sprawdzonych źródłach. O ile dobrze pamiętam, to 3 lata temu obok NK najpopularniejszym serwisem społecznościowym w PL była fotka.pl, przebijając same grono.net i myspace.

    Autor komentarza, czwartek, 14 kw. 2011 #

    • Jak podkreślił Refresh, blog dotyczy ogólnie kultury, a nie tylko i wyłącznie blogosferze czy społecznościom. Te zostały tylko uwzględnione jako pewien element tej kultury.

      A zawsze znajdzie się jakieś opracowanie, które by można było pokazać jako źródło. Idę o zakład, że albo już, albo w najbliższym czasie też się ktoś będzie powoływał na ten raport. (Ha, cwaniaczę z tym zakładem, bo sam wczoraj dodałem o nim fragment do mojej magisterki o blogach ;))

      Autor komentarza, czwartek, 14 kw. 2011 #

  4. Słaby jestem z matmy…skoro 75% blogerów ma maksymalnie 20 lat, a 66% jest aktywnych zawodowo, to znaczy, że minimum 41% blogerów to pracujący poniżej 21 roku życia? Weźcie mi pomóżcie, bo albo z moim angielskim coś nie halo, albo mi palców do liczenia zabrakło…

    Autor komentarza, czwartek, 14 kw. 2011 #

    • Wniosek prosty – blogerzy to zaradne stworzenia :)

      Autor komentarza, czwartek, 14 kw. 2011 #

  5. Większości osób tej miłości oraz talentu pisarskiego starcza na 1-2 wpisy, z 20-30% blogów to zaplecza pozycjonerskie, blogów na dłużej jest parę procent

    Autor komentarza, niedziela, 17 kw. 2011 #

  6. Większości blogerów cierpliwości i talentu starcza na 1 max 2 wpisy, później koniec, więc każdy ma po kilka na różnych platformach, ze 20-30% blogów to zaplecza pozycjonerskie, zadbanych porządnych blogów jest niewiele

    Autor komentarza, niedziela, 17 kw. 2011 #

Robisz zakupy w internecie?
Pomagaj ZA DARMO przy okazji
4000 organizacji społecznych i ponad 1000 sklepów