Czynniki hamuj?ce rozwój gospodarczy w pó?nym feudalizmie
Poniższe materiały zostały tu kiedyś umieszczone na potrzeby mojej grupy ze studiów. Na 99,9% nie posiadam żadnych dodatkowych materiałów związanych z tym tematem ani nie gwarantuję 100% poprawności.
Urodzenie w okre?lonym stanie
Urodzenie okre?la?o warunki ?ycia, mo?liwo?? awansu zawodowego oraz zawarcie ma??e?stwa. Stanowo?? uniemo?liwia?a cyrkulacj? kapita?ów. Prze?om dokonany zosta? z inicjatywy mieszczan, w postaci handlu. Zapewnia?o niezmienno?? sytuacji ekonomicznej, co hamowa?o post?p, eliminuj?c bod?ce do intensywnej dzia?alno?ci gospodarczej.
Dziedziczenie testamentowe lub zwyczajowe
Dziedziczenie testamentowe obejmowa?o zapisywanie maj?tku lub jego cz??ci na rzecz dalszych krewnych b?dź ko?cio?a lub zakonu. Rodzice dzieciom przekazywali maj?tek zwyczajowo, pos?uguj?c si? zapisem pierwotnym, nadaj?cym w?asno?? po raz pierwszy.
Utrudnia?o ono rozwój ekonomiczny, poniewa? nie mo?na by?o zapisa? na rzecz przedstawiciela stanu mieszcza?skiego b?d? ch?opskiego.
Zakaz przemieszczania si? w?asno?ci mi?dzystanowej
Ma??e?stwo
Tylko stanowe. Zakaz prawny ma??e?stw mi?dzystanowych.
Wykszta?cenie
Wykszta?cenie niesformalizowane, tj. realizowane w domu rodzinnym przez rodziców b?dź krewnych. Podlega?y tej formie kszta?cenia na równi synowie i córki, bowiem za bezcenn? warto?? uznawano wiedz? i do?wiadczenie poprzedników. Osi?gni?te w wyniku edukacji rodzinnej umiej?tno?ci zawodowe i wpojona wiedza wraz z dyscyplin? pracy, decydowa?y o powodzeniu zawodowym w przysz?o?ci i standardzie ?ycia.
Kszta?cenie rodzinne obejmowa?o:
- wy?sze typu technicznego (np. projektowanie katedr, ko?cio?ów, bazylik, ratuszy, kamienic i kierowania budow?)
- ?rednie w zakresie projektowania i realizacji warsztatów rzemie?lniczych, manufaktur, wytwarzania porcelany, witra?y
- ni?szym – g?ównie w handlu i drobnym rzemio?le, zapoznanie z technikami pozyskiwania towarów, terminami gie?d, rynków itp.
W powy?szych dziedzinach uczono kalkulacji i podstaw ksi?gowo?ci. W sumie ten typ kszta?cenia dominowa? do ko?ca XVIII wieku.
Na bazie wspomnianych rodzinnych systemów kszta?cenia, w XIX w. rozpocz??y dzia?alno?? prywatne szko?y techniczne, w których wiedza i do?wiadczenie „rodzinne” stawa?y si? podstaw? opracowywania programów nauczania.
Wykszta?cenie formalne – uniwersytety, które kszta?ci?y na kierunkach takich jak:
- teologia
- prawo kanoniczne
- prawo rzymskie
- nauki humanistyczne
- astronomia
Nie mia?y wi?c nic wspólnego z dzia?alno?ci? gospodarcz?, a ich absolwenci na ogó? podejmowali prac? na dworach królewskich b?d? ksi???cych i stanowili 1-2% spo?ecze?stwa.
Indywidualna dzia?alno?? gospodarcza
Ograniczona do stanu mieszcza?skiego i wyra?aj?ca si? g?ównie w handlu oraz rzemio?le. Prawo feudalne hamowa?o jednak skutecznie inicjatywy mieszczan, które wychodzi?y poza istniej?cy uk?ad stanowy, co mog?o doprowadzi? do jego destabilizacji.
Wówczas zagro?one zosta?yby interesy wielkiego ziemia?stwa (szlachty).
Najnowsze posty:
- Unboxing: Topowy/TomTomowy Prezent
- Rozpakuj Topowy Prezent - konkurs ?wi?teczny
- Tajemnicze zmiany rozk?adu SKM
- #Apple World Problems: co zrobi? z iPadem "3"?
- Zakaz palenia papierosów elektronicznych?